logo OGRÓD DENDROLOGICZNY PRZELEWICE
  • 18PAŹ

    2016

    Zajęcia edukacyjno-przyrodnicze

    Szkoły podstawowe i przedszkola

     

    • Wszystkie smaki i kolory Ogrodu - dzieci poznają świat roślinny wszystkimi zmysłami. Dotykiem, węchem i smakiem, wzrokiem i słuchem ‘doświadczają’ otaczający wokół nich świat. Podczas zajęć organizowane są zabawy, min. tworzenie kompozycji zapachowych z różnych części roślin czy szukanie przedmiotów z określoną cechą (barwa, kształt, faktura).
    • Mikrokosmos. Poznaję świat za pomocą lupy - rozpoznawanie roślin po ich częściach. Dzieci pracują z lupami, otrzymują kartoniki ze zdjęciem fragmentu rośliny i próbują po szczególe odszukać ją w terenie. Obserwując rośliny zapoznają się z ich budową, oraz znaczeniem poszczególnych części.
    • Mały świat pod naszymi stopami - uczestnicy sami pobierają próbkę gleby spod swoich stóp i za pomocą uproszczonych kluczy, szkieł powiększających porównują, opisują i próbują rozpoznać znalezione zwierzątka. Oczywiście wszystkie żyjątka wracają na swoje miejsce!!!! Omawiana jest ich rola w przyrodzie.

    Tematy zajęć pochodzą z Autorskiego Programu Edukacji Ekologicznej pt. „Czym skorupka za młodu nasiąknie… czyli jak pokochać przyrodę, żeby ona pokochała nas”.

    • Widzimy rośliny palcami - w czasie zajęć dzieci uczą się w bezpieczny sposób dostrzegać cechy roślin takie jak: owłosienie, faktura liści i płatków, obecność wosku i in.. Ćwiczą również nazywanie swoich wrażeń dotykowych i uczą się podstawowych zasad bezpieczeństwa w kontakcie z roślinami, oraz sposobu poznawania ich dotykiem bez niszczenia.
    • Tropiciele - zajęcia polegają na odkrywaniu, z jakich roślin spadają znajdowane podczas zajęć łuski pąków, szyszki, kwiatostany, kawałki kory i inne części. Ze znalezionych części roślin jest możliwość wykonania kolażu.
    • Ogród drzew domem różnych istot - przedstawienie różnych siedlisk na terenie arboretum, omówienie warstwowej budowy lasu, rola producentów, konsumentów i reducentów, Dzieci po wyjaśnieniu zagadnień uzupełniają przygotowane karty pracy.
    • Szukamy drzew i krzewów ze starych legend - najprostsze sposoby rozpoznawania drzew i krzewów.  Przedstawienie krótkich historii i legend związanych z najstarszymi i rodzimymi gatunkami drzew i krzewów rosnących w Ogrodzie. Jako pomoc edukacyjną uczestnicy otrzymują zakładki do książek.
    • Od nasionka do nasionka - podczas zajęć dzieci uczą się jak rosną i rozwijają rośliny, co to są kwiaty, nasiona i jaką pełnią rolę. Oglądają nasiona i same próbują podzielić je na grupy ze względu na sposób rozsiewania (przez wiatr, zwierzęta i człowieka). W parku obserwują siewki, młode i dorosłe drzewa. Jesienią istnieje możliwość zebrania nasion do własnego ogródka.
    • Czy wiesz co jesz? - po co są rośliny, do czego służą i jakie mają  znaczenie dla człowieka. Dzieci dowiadują się o ich ważnej roli dla zwierząt i dla ludzi.  W ogrodzie poznają rośliny jadalne i szkodliwe dla zdrowia. Jesienią podczas spaceru po Ogrodzie można skosztować jadalnych części roślin, nasion i owoców. W sali demonstracja przedmiotów użytkowych z roślin i gra „Zielony Piotruś”

     

    Gimnazjum i szkoły średnie

     

    • Rozpoznawanie gatunków - przy rezerwacji należy podać, jaki zakres gatunków interesuje uczestników. Możliwe jest podanie szczegółowej listy, bądź dowolnej grupy roślin (np. gatunki chronione, rośliny iglaste itd.). Do podanej listy prowadzący dostosowuje trasę i formę zajęć. Jeśli nie podano tych wymagań, prowadzący dobiera gatunki dowolnie.
    • Jak zrobić zdjęcie, żeby rozpoznać roślinę? - warsztaty fotograficzne - uczestnicy powinni mieć własne aparaty fotograficzne. Ogród nie zapewnia sprzętu, ładowarek, kart pamięci, ani możliwości dokupienia baterii. Zajęcia nie dotyczą techniki fotografowania, tylko treści ujęć.
    • Na tropie mutantów - mutacja, mutageneza, rewersja odmiany, hodowla odmian.
    • Łowcy roślin - historia ogrodnictwa i introdukcji roślin - zajęcia mogą być realizowane jako kameralne w oranżerii.
    • Stare, starsze, najstarsze - gatunki reliktowe, długowieczne, endemiczne; miejsce roślin długowiecznych w mitach, wierzeniach, legendach; wartość gatunków długowiecznych i starych dla nauk przyrodniczych; specyficzne przystosowania i siedliska umożliwiające przetrwanie – zagrożenia dla osobnika długowiecznego; zagrożenia dla gatunku w skali milionów lat
    • Marsz na orientację - ćwiczenia z mapą, kształcenie orientacji przestrzennej, rozpoznawanie gatunków. Przykładowe wersje ćwiczenia: „Znajdź wszystkie dawidie w parku”, „Bukowate wokół łąki – kształt, kolor, wysokość”, „Rarytasy w zakamarkach – ciekawe gatunki przy kamiennych ścieżkach”.
    • Dlaczego drzewa są zielone? – fotosynteza.
    • Słońce czy żarówka - wpływ światła na organizmy żywe, fototropizm, fotoperiodyzm, źródła światła i ich jakość według potrzeb roślin i ludzi, pomiar oświetlenia.
    • Ochrona roślin - formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie; gatunki chronione w kolekcji Ogrodu.
    • Czy wiesz co jesz? - jadalne i niejadalne rośliny dziko rosnące.

     

    Zarezerwuj termin już teraz 91 56 43 080

Menu strony

  • Wspólny Region
    Wspólne Cele

    logo projektu

    Współfinansowane przez Unię Europejską
    (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)

    Partner w projekcie: "Zamierzenie modelowe Sieć Atrakcji POMERANIA"

  • Linki

    BIP

    BIP

    Kalendarz imprez

    koncerty, wystawy

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia