logo OGRÓD DENDROLOGICZNY PRZELEWICE
  • 14PAŹ

    2014

    Zajęcia

    Ogród Dendrologiczny w Przelewicach oferuje: zajęcia edukacyjno- przyrodnicze (do 50 osób) dla różnych grup wiekowych, klas szkolnych, kół zainteresowań, grup integracyjnych polsko – niemieckich, zajęcia w laboratoriach (do 25 osób) dla grup szkolnych oraz zajęcia praktyczne związane z rękodziełem i technikami ogrodniczymi na życzenie nauczyciela (do 25 osób).

    Organizujemy również wystawy, seminaria, warsztaty rękodzieła, szkolenia – informacja o tych formach edukacji będzie pojawiać się na bieżąco na naszej stronie.

    Rodzaj zajęć jak i tematy można ze sobą łączyć, np. zajęcia w laboratorium można połączyć z zajęciami przyrodniczymi czy praktycznymi w Ogrodzie.

    Istnieje również opcja „na życzenie nauczyciela” – opiekun grupy uzgadnia z prowadzącym własny temat i zakres materiału przy rezerwacji zajęć (np. przygotowanie uczniów do olimpiady, roślinność krain geograficznych Polski).

    Dysponujemy również czytelnią i biblioteką, która posiada zbiory książek i czasopisma o tematyce przyrodniczej. Biblioteka czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 15.00.

    Przykładowe tematy zajęć:

    Jak zrobić zdjęcie, żeby rozpoznać roślinę?

    Zajęcia z rozpoznawania roślin prowadzimy w formie warsztatów fotograficznych, uczymy jak sporządzać notatkę graficzną (temat: Rysunek botaniczny)  i jak posługiwać się kluczem do oznaczania. W dziale dotyczącym rozpoznawania roślin proponujemy też Tematy:

    • Na tropie mutantów - mutacje, chimery, sporty, krzyżówki czyli odmiany roślin ogrodowych.
    • Wielka rodzina - pokrewieństwo roślin, budowa i funkcje kwiatu  obserwowane na żywo.
    • Oraz oczywiście klasyczne Rozpoznawanie gatunków dopasowane zakresem do potrzeb uczestników.

    Dlaczego drzewa są zielone?

    - to jeden z tematów działu „Fizjologia roślin” dotyczący fotosyntezy. Uczymy też o polityce transportowej roślin, jakości światła i jego wpływie na organizmy żywe, oraz roślinnym gospodarowaniu zasobami. W tym dziale polecamy także tematy:

    • Ogrodnicza alchemia - tajemnice gleby - z praktyczną lekcją przygotowywania podłoży ogrodniczych, oceny jakości podłoża i kompostowania.
    • Nieśmiertelni - odkrywanie tajników wegetatywnego mnożenia roślin i poznawanie zawodu szkółkarza.
    • Preparowanie roślin - warsztaty rękodzieła z prezentacją różnych technik konserwacji i preparowania roślin oraz tworzenia kart zielnikowych.

    Kiedy warto oddychać pełną piersią?

    - zajęcia dotyczące wpływu roślin na jakość powietrza, alergenach roślinnych, aromaterapii. W dziale „Znaczenie roślin dla człowieka” proponujemy też tematy:

    • Alkaloid, narkotyk, roślina kultowa, roślina święta.
    • Czy wiesz, co jesz? - jadalne i niejadalne rośliny dziko rosnące, metody zbioru i przetwarzania.

    W dziale „Fitogeografia, historia roślin” można  wypróbować Marsz na orientację z wykorzystaniem geoportalu ogrodu, wcielić się w rolę Łowcy roślin poznając historię odkrywania i sprowadzania obcych gatunków i poznać Stare, starsze, najstarsze gatunki reliktowe w kolekcji arboretum.

    Zajęcia laboratoryjne:

    • Magia kolorów i burza w szklance - zajęcia w laboratorium chemicznym. Uczniowie obserwują następujące doświadczenia: „sztywna piana”, „lokomotywa”, chromatografia bibułowa, „barwne płomienie”.
    • Czy mogę się napić? - zajęcia polegające na krótkim omówieniu dlaczego bada się jakość wody, w jaki sposób się to robi. Podczas zajęć część uczniów będzie miała możliwość przeprowadzenia kilku prostych analiz chemicznych wody.
    • Zobacz to z bliska. Podróż w niezwykłą krainę kształtów - zajęcia w pracowni mikroskopowej polegające na krótkim omówieniu zasady działania i budowy mikroskopu elektronowego skaningowego (SEM) oraz obserwacji wcześniej przygotowanych lub dostarczonych przez uczniów preparatów. Obserwacja obiektów (np. owady, nasiona) pod binokularem oraz preparatów przygotowanych na szkiełkach mikroskopowych (np. przekrój łodygi) pod mikroskopem optycznym.

    Na życzenie tematy mogą być łączone lub modyfikowane albo przygotowane w wersji zajęć integracyjnych dla grup polsko-niemieckich.

    Zajęcia do samodzielnej realizacji przez nauczycieli

    Zajęcia przeznaczone dla osób, które chcą same przeprowadzić zajęcia dla grupy. Poniżej podajemy przykładowy temat polegający na ocenie za pomocą zmysłu dotyku i wzroku leżących na ścieżkach liści.

    • Poznaje przyrodę z daleka i z bliska - zajęcia do samodzielnej realizacji przez nauczyciela w okresie wiosennoletnim.

    Zajęcia przeznaczone są przede wszystkim dla szkół podstawowych. Forma pracy może być indywidualna, w parach lub w grupach. Należy przygotować: małe pojemniczki (małe słoiki z nakrętkami), chusty bądź inny materiał do zasłonięcia oczu, papier i ołówki oraz przygotowane kartoniki z określoną cechą przedmiotu: szorstkie, miękkie, twarde, zimne, ostre, małe itp.

    Podczas zajęć dzieci zdobywają wiedzę za pomocą zmysłów, uczą się pracy w zespole, dostrzegają różnorodność barw, kształtów i zapachów.

    Na łące przy pałacu dzieci zbierają do pojemników kwiaty i pąki tworząc zapach kwiatowy. Przy okazji określają jakie kolory kwiatów przeważają o danej porze roku. Po zebraniu kilku okazów, zamykają pojemniki i przez chwilę ogrzewają je dłońmi. Po chwili otwierają je i zapoznają się z zapachami próbując określić czy jest słodki, intensywny, przyjemny itp. Następnie dzieci wymieniają się zapachami. Podczas tej zabawy dzieci uczą się roli kwiatów, ich budowy oraz mogą zaobserwować owady, które je zapylają.

    Kolejnym miejscem zabaw jest łąka przy ogrodzie skalnym. Nauczyciel kolejno każdemu dziecku zawiązuje oczy i podaje przedmiot, który znalazł podczas spaceru. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie tych przedmiotów za pomocą dotyku i węchu określając kształt, wielkość, zapach itp. Następnie nauczyciel omawia wszystkie przedmioty, ich rolę i znaczenie.

    Następnie dzieci otrzymują kartki i ołówki, podchodzą do najbliższego drzewa i wykonują odcisk kory przykładając papier do drzewa i ołówkiem zamalowując kartkę. Uczniowie określają wysokość drzewa, kształt korony, grubość pnia. Uczą się jego budowy, warunków jakie potrzebuje do życia oraz znaczenia dla zwierząt i ludzi.

    Każdy z uczestników losuje kartonik z cechą przedmiotu. Zadaniem jest znalezienie w okolicy przedmiotu pasującego do opisu na karteczce. Dzieci przynoszą nauczycielowi swoje okazy, opisują je i prezentują reszcie grupy.

    Te wszystkie opisane zadania mogą być zrealizowane tylko i wyłącznie na łące oraz w miejscach rekreacyjnych: przy ognisku oraz przy ogrodzie skalnym.

    • Liście – zajęcia do samodzielnej realizacji przez nauczyciela w okresie jesiennym.

    Uczestnicy zbierają po drodze opadłe liście. Wybierają te, które zwróciły ich uwagę. Jeśli to możliwe, starają się zapamiętać lub zapisać nazwy drzew, z pod których je zebrali (wg tabliczek) Przy stawie centralnym grupa zatrzymuje się pod orzechem japońskim (miejsca do siedzenia naprzeciw ogrodu skalnego). Tu uczestnicy najpierw starają się ocenić własne liście: określić ich kształt, rodzaj blaszki, obecność włosków, kolor itd. Następnie pojedyncze osoby opisują wybrany liść bez pokazywania go - pozostali starają się wybrać ze swoich zbiorów liść, który najbardziej pasuje do opisu.

    Po sprawdzeniu zgodności liści wybranych z opisywanym można ocenić zdolność porozumienia się w obrębie grupy w zakresie wrażeń zmysłowych i zweryfikować prawidłowość używanych określeń. Zadanie można rozszerzyć o pracę domową polegającą na wyszukaniu synonimów użytych do opisu określeń, oraz znalezieniu słownikowych definicji używanych słów. Na pozostałym odcinku trasy ćwiczenie poszerza się o próbę opisywania liści będących jeszcze na drzewach - na odległość. Ma to na celu trening spostrzegawczości oraz łączenia cech postrzeganych dotykiem z określonym wyglądem liścia (np. liść połyskujący w dotyku jest najczęściej skórzasty, pokryty warstwą wosku).

    Zależnie od wieku uczestników można włączyć do programu zadanie dopasowania opisu liści do konkretnych gatunków drzew i utworzenie prostego klucza do rozpoznawania drzew po liściach.

    Zajęcia edukacyjno-przyrodnicze w Ogrodzie Dendrologicznym w Przelewicach

    Zajęcia w Oranżerii Przelewice

Menu strony

  • Wspólny Region
    Wspólne Cele

    logo projektu

    Współfinansowane przez Unię Europejską
    (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)

    Partner w projekcie: "Zamierzenie modelowe Sieć Atrakcji POMERANIA"

  • Linki

    BIP

    BIP

    Kalendarz imprez

    koncerty, wystawy

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia